dinsdag 4 maart 2014

Ervaringen walnotengilde& mulchen

Zoals je kunt lezen op deze blog heb ik in 2010 een walnotengilde aangelegd.
Mijn ervaring is: werkt perfect!
Ik heb jaar in jaar uit aardappels, en geen enkele keer phytophtora in de planten. Terwijl de Eng een gebied is met veel moestuinen, en de ziekte dus wel zal rondwaren in de omgeving.
Ik ben niet zo'n hele nette tuinier, en er blijven regelmatig aardappels in de grond zitten na het oogsten. Die groeien dan het volgende jaar weer uit tot gezonde planten, die nieuwe oogst geven. Zo is moestuinieren wel heel makkelijk!

De bessenstruiken (zwarte en josta) groeien geweldig en produceren nu flink wat bessen. Ik heb het idee dat doordat ze zo onder die walnoot staan, de vogels ze minder in het oog krijgen. Nu vind ik het niet zo erg als de vogels wat mee-eten, zijn hebben immers geen supermarkt om naar toe te gaan.
De hazelaartjes groeien gestaag, die waren ook niet groter dan een hand toen ik ze plantte.

Ook heb ik goede ervaringen met mulchen. Ik kon het stro waar de moeders met de lammeren in hadden gestaan gebruiken. Dat heb ik rondom de frambozen en bessen struiken gelegd. Er stonden ook wat uien. preien en pastinaken. En toen regende het 6 weken nauwelijks (dit was in 2012).
Ik was druk hoor, ga niet elke week naar die tuin.
Na de 6 weken ging ik eens kijken, ik doe het stro opzij, en wat zie ik? De wormen verschoten van kleur, schoten aan de kant en daaronder: donkere vochtige aarde.
Dat noem ik nou een zelfvoorzienend systeem!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten